Stránky neboli dlhú dobu aktualizované. Môžu obsahovať nepresné alebo neaktuálne informácie.
Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies.
Hľadanie
Rozšírené vyhľadávanie
TOP 7 - stránky
Napaľovacie programy - 104 967x
Free Pascal - Úvod - 59 073x
Free Pascal - Začiatky - 38 808x
Lazarus - Kreslenie - 36 770x
Internetové prehliadače - 32 366x
3D grafické programy - 31 650x
Free Pascal - Podmienky - 30 303x
Nové v diskusii
Free Pascal - Cykly - štvrtok 31.3.
Lazarus - Začíname - piatok 25.3.
Anketa - streda 2.3.
Navigácia: Programovanie > Free Pascal - Začiatky

Free Pascal - Začiatky

Keď sme si už stiahli a nainštalovali Free Pascal, môžeme s ním začať pracovať. Najprv sa naučíme ovládať tzv. IDE - prostredie, v ktorom môžeme vyvíjať aplikácie.

Otvorenie

Ak sa vám v Štart menu vytvoril odkaz, určite nemusím nič viac hovoriť. Ak sa tak nestalo, FreePascal otvoríte pomocou súboru s názvom fp.exe v priečinku (adresár Free Pascalu)\bin\i386-win32\.

Prvý program

Ako všade inde - kliknite na menu File / New. Napíšte tento zdrojový kód (súbor príkazov, z ktorého môže vzniknúť napr. program):

program prvy;
begin
 writeln('Ahoj');
end.

Stlačte Alt+F9 alebo menu Compile / Compile. Ak vás program vyzve k uloženiu, zadajte názov súboru. Mal by mať koncovku PAS - napr. prvy.pas.

Free Pascal - ukladanie

Po úspešnom skompilovaní a potvrdení hlášky môžeme program spustiť klávesovou skratkou Ctrl+F9 alebo cez menu Run / Run. Možno ste spozorovali bliknutie a nič viac. To je úplne v poriadku - náš program totiž vypísal na obrazovku slovo Ahoj a skončil.

Ako sa teda dozvieme, čo je na obrazovke, aj po skončení programu? Pomocou klávesov Alt+F5 (alebo menu Debug / User screen). Kým niečo nestlačíme, na obrazovke sa (okrem iného) bude zobrazovať text:

Ahoj

Ak sa vám zobrazí chybová hláška, skúste skontrolovať napísaný zdrojový kód alebo zistiť zmysel hlášky a napraviť chybu.

Stavba programu

Zdrojový kód v každom programovacom jazyku má svoju pevnú štruktúru. V Pascale (Free Pascale) musí byť na začiatku každého samostatného programu slovo program. Za ním nasleduje medzera a názov programu. Ten by nemal obsahovať špeciálne znaky.

Veľmi dôležitým znakom je bodkočiarka (;). Je na konci takmer každého príkazu či funkcie. Medzi slová begin a end vkladáme samotný obsah, ktorý sa má vykonať. Pomocou procedúry (neskôr si o nich povieme) writeln program vypíše na obrazovku text ohraničený apostrofmi (') a zátvorkami. Na konci súboru musí byť vždy bodka.

Poznámky

Pri programovaní často potrebujeme niečo zaznamenať - na čo slúži daná časť kódu, čo treba dokončiť, čo je nefunkčné,... Pomôžu nám poznámky v zdrojovom kóde. Pravdepodobne najpoužívanejší typ sa skladá zo zložených zátvoriek:

{ nejaka poznamka }

V praxi to vyzerá asi takto:

{ program cislo 1 }
program prvy;
begin
 writeln('Ahoj'); { napise Ahoj }
end.

Tento typ poznámok sa môže rozprestierať aj na viacerých riadkoch.

{ zaciatok
nejaky text
koniec }

Poznáme ešte poznámky staršieho štýlu:

(* poznamka *)

Takýto typ poznámky pochádza z Delphi (ale funguje aj vo Free Pascale):

// jednoriadkova poznamka
Hodnotenie
1 2 3 4 5 (ako v škole)
Priemerná známka: 2,16
Diskusia k tejto stránke Prosim poradte,nefunguje mi compile a ma sedu farb...
Prejsť do diskusie»
2005-2012, Matúš Sulír, matus.sulir (zav) gmail bodka com. Gen.: 0,0588 s. Valid XHTML, CSS.