Udalosti komponentu umožňujú reagovať na to, kedy sa zmení jeho stav (užívateľ naňho klikne, pribudne v ňom text a pod.).
Skúste v našom programe 2-krát kliknúť na vytvorené tlačidlo. Mal by sa zmeniť text v okne Lazarus Source Editor. Okrem iného v ňom pribudli riadky podobné týmto:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin end;
Nadišla chvíľa, keď budeme v Lazaruse prvý raz upravovať zdrojový kód. Na začiatok treba pripomenúť, že grafické aplikácie v Lazaruse (tie, čo robíme teraz), nemajú podľa mojich zistení štandardný vstup a výstup. Naučíme sa teda veľmi užitočnú procedúru. Volá sa ShowMessage
a má parameter typu string
(textový reťazec). Vyššie uvedený text zmeníme dopísaním jedného riadku nasledovne:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin ShowMessage('Hurá! Funguje to!'); end;
Po spustení kliknite vo výslednej aplikácii na tlačidlo Button1. Výsledok je ohromujúci: zobrazí sa hláška s textom „Hurá! Funguje to!“.
Tento príklad v skutočnosti ukazoval priradenie udalosti OnClick komponentu Button1. Tá sa vykoná, ak niekto na daný objekt klikne. Urobme vytvárané tlačidlo aktívnym. Pozrime sa do Object Inspectora. Kliknime na záložku Events a uvidíme, že pri nápise OnClick je text „Button1Click“. Teraz skúsme kliknúť na nápis OnMouseLeave a potom na malé tlačidlo s troma bodkami.
Nakoniec upravíme novú, Lazarusom vytvorenú, časť zdrojového kódu pridaním zmysluplnej hlášky.
procedure TForm1.Button1MouseLeave(Sender: TObject); begin ShowMessage('Myš odišla z tlačidla'); end;
Spustíme vytvorenú aplikáciu. Keď sa kurzor myši presunie na tlačidlo a potom odíde, zobrazí sa naša hláška. Znamená to, že udalosť OnMouseLeave sa vykoná po zídení kurzoru z objektu.