Iste ste si všimli, že nami vytvorené programy vo (Free) Pascale sú tzv. konzolové - nemajú grafické prostredie, ale vypisujú na obrazovku text (je to štandardný výstup). Teraz si povieme niečo podrobnejšie o výstupe a naučíme sa, ako prijať informácie z klávesnice (štandardný vstup programu).
Procedúru writeln
už poznáme, ale naučíme sa o nej niečo viac. Je to procedúra, ktorá dokáže na obrazovku vypísať texty a čísla. Text dávame medzi apostrofy, čísla nie.
writeln('nejake slova'); writeln(19);
Po napísaní daných informácií sa vždy vytvorí nový riadok a text pokračuje na ňom.
Poznáme však aj procedúru, ktorá nový riadok nevytvorí. Nazýva sa write
.
write('dnes '); write('rano');
Na obrazovke zbadáme text:
dnes rano
Vypísať môžeme i viacero informácií pomocou jednej procedúry. Jednotlivé texty i čísla oddelíme čiarkami.
writeln('je ', 10, ' hodin');
Predchádzajúci príklad nemá veľký význam, dalo by sa to aj jednoduchšie.
Teraz si však ukážeme, že parametrami (v tomto prípade obsah medzi zátvorkami) môžu byť i premenné.
program vystup; var c: integer; begin c := 10; writeln(c); write('je ', c, ' hodin'); end.
Pod pojmom štandardný vstup z klávesnice v Pascale rozumieme získavanie informácií, ktoré užívateľ na klávesnici zadá, pričom na konci stlačí Enter. Obsah (text, číslo) sa zapíše do nami určenej premennej. Procedúra, ktorú použijeme, sa nazýva readln
.
program vstup; var nazov: string; begin writeln('zadajte zazov'); readln(nazov); writeln('bolo napisane: ', nazov); end.
V tomto príklade bol použitý typ premennej string
. Je to textový reťazec. V budúcnosti si o ňom možno povieme niečo viac.
Vráťme sa k procedúre readln
. Pri nej sa program zastaví a zobrazí blikajúci textový kurzor. Zadáme napríklad text: lietadlo
a program vypíše:
bolo napisane: lietadlo
Miesto textových reťazcov môžeme používať i čísla:
program vstup2; var cislo: integer; begin writeln('zadajte stastne cislo'); readln(cislo); writeln('zadali ste ', cislo); end.
Zvyknite si pred readln
vždy dávať writeln
, aby užívateľ vedel, čo má zadať.
Ešte jeden tip na záver: readln
bez parametra pozastaví program do stlačenia Enter:
readln;