Tlačidlo použité v minulej časti bolo vlastne komponentom. Pri programovaní v Lazaruse (alebo Delphi) to zjednodušene povedané značí objekt, ktorý sa umiestňuje na formulár. Má svoje vlastnosti, ktoré mu naznačujú, ako má vyzerať či správať sa. Komponent môže byť vizuálny (je ho vidieť aj v skutočnom programe - napríklad spomínané tlačidlo) alebo nevizuálny.
Na palete komponentov sa ich nachádza pomerne veľké množstvo. Sú usporiadané pomocou panelov a každý slúži na niečo konkrétne. Keď nad niektorý z komponentov dáte kurzor myši, zobrazí sa jeho názov.
Kliknite na Edit (TEdit) a už známym spôsobom ho vložte na formulár. Je to jednoriadkové editačné políčko.
Naše editačné pole obsahuje nápis „Edit1“. My však chceme dosiahnuť, aby sa v ňom pri spustení aplikácie zobrazoval napríklad nápis „mesto“. Preto políčko označíme (kliknutím myšou, ak už nie je označené štvorčekmi) a v Object Inspectore (ľavom okne) klikneme na nápis Text. Je to názov vlastnosti, ktorá určuje text zobrazený v editačnom poli. Teraz napíšeme „mesto“ a stlačíme Enter, prípadne zascrollujeme.
Zrazu sa nápis „Edit1“ v editačnom poli na formulári zmení na „mesto“. Program spustíme.
Každý vložený komponent má svoj názov (ten nesmie obsahovať špeciálne znaky). Meno určuje špeciálna vlastnosť Name. Zmeníme ju obdobne ako v prvom príklade.